Skip to main content

Kopi tahi gajah paling mahal di dunia, harga RM200 secawan


Kopi ‘Black Ivory’ ini terhasil daripada hasil pencernaan najis binatang yang terkenal di Thailand iaitu gajah. Ia mula diperkenalkan oleh Anantara, sebuah hotel di Thailand.
Disebabkan penghasilan pemprosesannya yang rumit membuatkan ia antara kopi yang dijual pada harga tinggi kira-kira AS $1,100 (RM4,840) untuk setiap kilogram. Untuk secawan kopi tersebut pula berharga AS $50 (RM220).



Kajian yang dilakukan mendapati enzim yang dihasilkan oleh tahi gajah mengandungi protein sekaligus menjadikan ianya biji kopi paling berkualiti dan disebabkan itu harganya sangat mahal.
Untuk memproses biji kopi tersebut, gajah-gajah perlu diberi makan 33 kilogram biji kopi untuk menghasilkan sekilo serbuk kopi.
Najis atau tahinya akan segera dikutip dan kopi di dalam tahi gajah tadi akan segera dibersihkan sebelum diproses menjadi serbuk kopi.

Sumber : chempedakcheese.com

Comments

Popular posts from this blog

Tidak Mati Jantung Kena Peluru. Kisah Kanang Anak Langkau, Komando Paling Berani Dalam Sejarah

Kanang Anak Langkau dilahirkan pada 2 Mac 1945 di Julau, Sarawak di mana beliau merupakan cucu seorang ketua Iban. Kanang telah menerima pelbagai jenis pendidikan sebagai kanak-kanak dari datuknya walaupun beliau membesar di sebuah kawasan terpencil di Sarawak di mana pendidikan formal adalah terhad. Kanang selalu ikut datuk dia memburu di dalam hutan dan telah belajar untuk membaca tanda-tanda tumbuh-tumbuhan, bunyi haiwan, bauan dalam angin, dan cara-cara untuk menjadi penjejak. Pada tahun 1961, Kanang mendaftar untuk menyertai Sarawak Rangers, sebuah angkatan di bawah kuasa tentera British. Pada asalnya angkatan ini dibentuk oleh Brookes, dan kemudiannya menjadi askar sukarela Sarawak dalam Perang Dunia Kedua. Selepas Malaysia ditubuhkan pada tahun 1963, Sarawak Rangers telah diserap sebagai sebahagian daripada tentera Malaysia, membentuk Rejimen Renjer Diraja hari ini di mana Kanang bertugas di Batalion ke-8. Kanang kemudian telah ditugaskan dalam pasukan Komando 42

Selfie Boleh Meragut Nyawa, 8 K3m4tian Mengerikan Disebabkan Oleh Swafoto

Swafoto ataupun selfie ialah trend baru bagi masyarakat seluruh dunia. Masing-masing mempunyai kreativiti dalam menghasil satu gambar terbaik untuk mendapat respons positif terutama daripada pengguna laman sosial .Namun, terdapat banyak kisah mengenai kematian oleh swafoto di seluruh dunia. Adakah kamu tahu yang swafoto meragut lebih banyak nyawa pada tahun 2015 berbanding serangan ikan jerung. Di mumbai telah mengisytiharkan no selfie zone di beberapa tempat kerana kematian oleh swafoto amat tinggi di negara itu. Di russia pula kerajaan telah mengeluarkan manual untuk penjagaan keselamatan ketika mengambil swafoto. Ini adalah inisiatif diambil oleh pihak berkuasa kerana kurangnya kesedaran masyarakat tentang perkara ini. Berikut adalah 8 cerita kematian oleh swafoto yang mengerikan LELAKI DIPANAH PETIR pada july 2015, seorang pendaki telah dipanah petir ketika sedang mengembara di Brecon Beacons National Park, Wales. Lelaki yang malang itu mati dipanah petir dan dipe

Letak BOSSKU sebagai no plat motor, reaksi lelaki ini bila kantoi dengan polis buat netizen terhibur

Malu apa bossku’ itu tiga perkataan yang ditulis pada sebuah poster dengan gambar bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menunggang sebuah motosikal yang kini menjadi tular di media sosial. Pengaruh Bossku ini dapat dilihat kuat dikalangan anak-anak muda. Letak BOSSKU sebagai no plat motor Tapi lain pula yang berlaku kepada lelaki ini, mungkin kerana terlampau obses dengan Bossku, dia membuat tindakan menukar no plat motor dan mengantikan dengan perkataan Bossku. Apa yang mengelikan hati, selepas kantoi dengan polis, dia menagis takut digari. Dapat dilihat dia cuba membuang perkataan tersebut satu demi satu, sambil menangis Bossku atau bosku merupakan bahasa slanga yang kini digunakan oleh kalangan anak-anak muda terutama golongan bermotosikal. Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka menerangkan, slanga adalah kata-kata (ungkapan dan sebagainya) yang tidak tergolong dalam percakapan tidak rasmi. Bagi individu yang sentiasa mengikuti trend terkini di lama sosial, sudah p